ПОРІВНЯЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ РЕЛЕЙНИХ СИСТЕМ ТРЕТЬОГО ПОРЯДКУ З ОПТИМАЛЬНИМИ Й МОДАЛЬНИМИ РЕГУЛЯТОРАМИ, СИНТЕЗОВАНИМИ МЕТОДОМ N-i ПЕРЕМИКАНЬ
DOI:
https://doi.org/10.31319/2519-2884.32.2018.167Ключові слова:
метод N-i перемикань, релейно-модальний регулятор, позиційний електропривод, оптимізація по швидкодіїАнотація
Позиційним електроприводам характерне обмеження проміжних координат у перехідних режимах. Такі обмеження реалізуються системою з каскадним увімкненням регуляторів. Метод N-i перемикань, що має порівняно простий математичний апарат, забезпечує оптимізацію за швидкодією релейних систем підпорядкованого регулювання. Разом з тим, метод N-i перемикань дозволяє обґрунтувати такий розподіл корінь релейно-модальних систем, що забезпечує мінімальне відхилення їхніх перехідних траєкторій від оптимальних за швидкодією. У даній роботі виконане порівняльне дослідження типових динамічних режимів релейних систем керування з оптимальними й модальними налаштуваннями, синтезованими на єдиній методологічній основі. При цьому як ідеальний об’єкт керування розглядався каскад інтеграторів, а в якості реального використовувався позиційний електропривод. Дослідження виявило ряд переваг модальних регуляторів перед оптимальними. Модальні налаштування релейної системи регулювання положення забезпечують аперіодичний характер завершальних етапів позиціонування без збільшення сумарної тривалості процесу й меншу коливальність у режимах компенсації збурювань у порівнянні з оптимальними налаштуваннями. Цей висновок поширюється як на систему з ідеальним, так і з реальним динамічними об’єктами. Отримані в роботі результати підкріплені конкретними числовими прикладами. Завдяки простоті обчислювальних процедур метод N-i перемикань забезпечує адаптацію в реальному часі налаштувань системи до зміни форми оптимальної перехідної траєкторії. Результати дослідження відкривають перспективу інтеграції модальних налаштувань в адаптивні алгоритми синтезу каскадно-підпорядкованих релейних систем, основані на методі N-i перемикань.
Посилання
Релейные системы оптимального управления электроприводами / Садовой А.В., Сухинин Б.В., Сохина Ю.В., Дерец А.Л. – Днепродзержинск: ДГТУ, 2011. – 337с.
Садовой А.В. Параметрический синтез позиционных релейных систем подчиненного регулирования методом N-i переключений / Садовой А.В., Дерец А.Л. // Вестник НТУ «ХПИ»: «Проблемы автоматизированного электропривода. Теория и практика». – Харьков. – 2005. – №45. – С.71-73.
Садовой А.В. Оптимизация по быстродействию режимов средних перемещений позиционных релейных СУЭП методом N–i переключений / Садовой А.В., Дерец А.Л. // Сборник научных трудов ДГТУ: «Проблемы автоматизированного электропривода. Теория и практика». – Днепродзержинск. – 2007. – C.420-422.
Садовой А.В. Оптимизация по быстродействию методом N–i переключений режимов малых перемещений позиционного электропривода / Садовой А.В., Дерец А.Л. // Вестник КГПУ. – Кременчуг. – 2007. – № 3/2007(44). – С.15-17.
Дерец А.Л. Адаптация системы оптимального по быстродействию управления позиционным электроприводом к изменению формы переходной траектории / Дерец А.Л., Садовой А.В. // Электротехнические и компьютерные системы. – К.: Техника. – 2014. – №15(91). – C.72-74.
Дерец А.Л. Параметрический синтез позиционных релейных систем подчиненного регулирования методом N-i переключений / Дерец А.Л., Садовой А.В. // Вестник НТУ «ХПИ»: «Проблемы автоматизированного электропривода. Теория и практика». – Харьков. – 2017. – №27. – С.75-79.